– Vi gleder oss over nasjonalt senter for yrkesfag
Da Statsbudsjettet ble presentert denne uka, ble det kjent at det skal etableres et nasjonalt senter for yrkesfag. Målet er å styrke forskning og utvikling i fag- og yrkesopplæringen.
Målet er å styrke forskning og utvikling i fag- og yrkesopplæringen.
– Norge trenger flere fagarbeidere som kan løse utfordringene vi står overfor. Da må vi ha yrkesfaglige utdanninger som er tilpasset behovene i arbeidslivet, og som gir den enkelte muligheter. Yrkesfag er et område i stor utvikling med rekordsøkning blant unge. Da trenger vi også mer kunnskap om hva som virker for å styrke kvaliteten, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Regjeringen foreslår å bruke 10 millioner kroner i 2025 til etableringen av det nasjonale senteret, som skal ligge i Molde. I etableringsåret vil 5 millioner kroner gå til å etablere driften, og 5 millioner kroner vil gå til å sette i gang forskings- og utviklingsprosjekt.
– Senter for yrkesfag skal være et nytt, nasjonalt knutepunkt som skal bidra til at innholdet og relevansen blir styrket i utdanningene, i tett samarbeid mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene. Et slikt senter vil bare lykkes dersom vi har et tett og godt trepartssamarbeid, sier Nordtun.
Glad for satsingen
VBL-direktør Ane Dyrnes er glad for satsingen.
– Vi gleder oss over nyheten om at opprettelsen av et nasjonalt senter for yrkesfag nå er et faktum. Vi forventer at det nye senteret skal styrke innholdet i og gjennomføringen av utdanningsløpene innen yrkesfagene, samt bidra til økt rekruttering. Yrkesfagene, med sin praktiske innretning, har helt andre behov og utfordringer enn teoretiske/akademiske fag, og derfor har det vært så viktig at det opprettes en egen dedikert enhet under Utdanningsdirektoratet, sier Dyrnes og fortsetter:
– Samtidig er det viktig å understreke at Nasjonalt senter for yrkesfag ikke må forveksles med regionale/nasjonale kompetansesenter. Dette skal ikke være en utdanningsinstitusjon som driver med yrkesfagopplæring, men et knutepunkt for blant annet forskning og utvikling av yrkesfagene. Fag- og yrkesopplæringen er mer fragmentert enn høyskole og universitetssektoren, sier Ane Dyrnes.